Ráktalicska

… hogy görbíti a teret…

Újabb hét év nyugalom

Írta JonC Ekkor: 2009. október 30.

Különösebb bevezetés nélkül íme a hír, amin most az ország csámcsog:

Az ORTT szerdán a Fidesz, a KDNP és az MSZP által delegált tagok voksával határozott a két országos kereskedelmi rádió műsorszolgáltatási jogosultságának odaítéléséről; a döntést egyhangúlag hozták meg. A kisebbik vételkörzetű, a lakosság 67 százalékát elérő – november 18-áig a Danubius Rádió által használt – jogosultságot az Advenio Zrt., a nagyobbik, 81 százalékos lefedettséget biztosító, most a Sláger Rádió adását továbbító hullámsávot pedig az FM1 konzorcium nyerte el hét évre.

Lehet, hogy a ________ (ide mindenki képzeljen egy jelzőt ízlés szerint) Danubius/Sláger páros helyett kapunk két pártszócsőt?
A téma meglehetősen kényes. Én – naiv tudatlan kis hülye – azt hittem, hogy a szóban forgó két adó örök, és elévülhetetlen, és hogy most már életem végéig lesz mit nem hallgatnom. Tévedtem. Ha nem nézzük az ügy hátterét, akkor a frappáns “leszarom” lehetne a reakció, de itt azért most sokkal többről is szó van, nem csak annyi, hogy mostantól más néven nyomja két adó a gagyibbnál gagyibb zenéit.

Kezdjük azzal, hogy mindkét nyertes erősen függ anyagilag politikai oldalakhoz köthető cégektől: az Advenio például erősen jobbos háttérrel bír, míg a FM1-konzorcium pedig szocialista kötődésű cégektől (is) kapja majd a működéshez szükséges tőkét. Én szerencsére még nem éltem (legalábbis nem emlékszek rá, mert kicsi voltam) amikor a rádió egy propagandaeszköz volt a hatalom kezében, de most a helyzet, ami így fog előállni elővetíti az esélyét annak, hogy mindkét csatorna bele-bele fogja szőni az adásába a politikai üzeneteket. Persze, volt már ilyen régen is a médiában, fizetett politikai hirdetés címszóval, de most, hogy a pénzügyi támogatók is oldalakhoz fognak húzni ki garantálja majd, hogy csak etikus eszközökkel fognak élni, ha a pártjuk népszerűsítéséről van szó? Persze, tudom, hogy az előző két frekvenciatulajdonos se volt szent, de nekik nem sikerült elkötelezni magukat egyik oldal mellett sem (bármennyire szerették volna), most viszont a két új tulaj kapásból ilyen háttérrel fog indulni. Lehet, hogy a ________ (ide mindenki képzeljen egy jelzőt ízlés szerint) Danubius/Sláger páros helyett kapunk két pártszócsőt?

A piszkos módszerek persze sajnos alátámasztják az aggályaimat: már maga a pályázatra jelentkezés is bűzlött kicsit: kihasználva a kiírás kiskapuit  tettek előnyre szert az ún. sales house-os megoldás segítségével. Ennek az a lényege, hogy a reklámidőt eladják külsős cégnek, így a reklámokból befolyt pénzek is ott realizálódnak, de – mivel a rádió nem birtokol megfelelő tulajdonhányadot az adott cégben – a pályázat értelmében nem tekinthető kapcsolt cégnek, így tulajdonképppen úgy néz ki a dolog, mintha csak minimális köze lenne a frekvenciatulajdonos költségvetéséhez. Ez persze szöges ellentétben áll a valósággal…

Szóval a dolog sok szempontból gyanús, Majtényi László lemondása is ezt támasztja alá. Azért döntött így, mert ezzel akart tiltakozni a módszer ellen, amellyel pártbefolyás alatt álló rádiók veszik át a régiek helyét.

Persze agyatlan birka lennék, ha nem gondolkodnék el néhány dolgon az egésszel kapcsolatban:

Valóban ez lehetett Majtényi lemondásának a valódi oka? Nem lehet, hogy esetleg az most leváltott adók iránti elkötelezettsége okán döntött így? (Persze, hogy nem, az ORTT elnöke természetesen pártatlan!)

Mi van, ha az egész pártelkötelezettesdi, meg a pánikkeltés ezzel kapcsolatban csak egy ügyes húzás a vesztesek részéről, és szó se lesz ilyesmiről (legalábbis a gyakorlatban nem fog jelentkezni, hogy honnan kapják a büdzsét)?

Úgy fest, hogy van még jópár kérdés, ami egészen addig megválaszolatlan  fog maradni, amíg el nem indulnak az új adók, és el nem telik pár hét/hónap, amely alatt kibújhat a szög a zsákból, már ha egyáltalán van. Személyes véleményem szerint a hiszti, ami övezi az egész procedúrát a felesleges pánikkeltés kategóriába esik, amelynek természetesen az a célja, hogy gyanakvás övezze az új rádiók indulását. Ami biztos, hogy Béla, a fuvaros néhány nap alatt meg fogja szokni, hogy más szlogent fog tízpercenként hallani a készülékéből, miközben reggel hordja az árut.

Ez jó, megosztom!

    1 komment

    1. tsyga:

      Nos… a pártfüggés mindig meglátszik egy médiumon… Lásd Népszabadság – Magyar Nemzet. De az a helyzet, hogy nem is ez a lényeg… a gusztustalan része az, hogy pártfüggő lehet egy rádió ma Magyarországon… Nincs független média… TV-k olyanok mint a Mátrix, eltakarják a szemed elől a valóságot, internetes hírportálok ugyanígy… Rádiók… Naná… Újságok is persze…

      Van egy nagy világszervezet, nem jut eszembe a neve, a lényeg, hogy minden évben ad jelentést az egyes országokról… Hogy mi volt a pozitívum előző évben, meg mi nem… 2008-ra azt írták (többek közt), hogy a Gyurcsány éra sokat tett a független hírszolgáltatásért…

      …nem fejezem be a kommentem. Direkt.

      A komment időpontja: 2009 november 1st, 21:22

    Írj kommentet!

    

    Top 5 post

    

    Érdekesség még, hogy 790 darab post, és 2657 darab kommentár született a blogon 2009. szeptember 12. óta. 1 vendég, 2 bot - most ennyien vagytok/vagyunk az oldalon.

    Tagek