Tajtékzanak az ifjúságvédők | Ráktalicska
dec 15

Legújabb kiszemeltjük az ősz nagy durranása, a Call of Duty széria legújabb tagja, amely a Modern Warfare2 nevet kapta. Hetek óta megy a botrány, a játékot betiltották Oroszországban (is), újra előkerült az ifjúság megrontásának rémképe, mint örök Jolly Joker… de miért is megy a hiszti? Hiszen ez egy igazi tököslegényes ‘amerikaiak vinni demokrácia’ típusú kommandózós-háborúzós katonás játék, nem? Nem hasonlít a elmeroggyant (bár zseniális) Postal2-höz, nem az öncélú brutalitásra épül az egész játék, akkor meg mi a bajuk vele? Mielőtt elárulom következzék néhány szám, amelyekből leszűrhető, hogy mekkora volumenű projectről is van szó:

a játék fejlesztése 50 millió dollárba került (amiből összerittyenthető egy közepes költségvetésű hollywood-i csodafilm is), de a járulékos miegymásokkal (marketing, meg hasonlók) a kiadások már a 200 milliós magasságokat verdesik. Ez soknak tűnik, de ha hozzáteszem, hogy egy novemberi adat alapján azóta 550 millió dolláros bevételt hozott máris nem tűnik olyan nagy áldozatnak a fejlesztők (és főleg) a kiadó részéről.

Érthető amúgy a játékot övező őrület: valóban egy profi kivitelezésű FPS-t köszönthetünk a személyében, amelyet majdnem minden teszter tárt karokkal fogadott, és magas pontszámokkal jutalmazott mind az írott, mint az online média esetében, és elég csak megnézni a képeket ahhoz, hogy az ember rádöbbenjen, hogy ha ezt nem viszi végig akkor valami kimarad az életéből. Soha nem volt lehetőségünk ennyire beleélni magunkat a harctéren az életéért küzdő baka szerepébe, ennyire érezni a mellettünk elsüvítő lövedékek szelét, kapkodni a fejünket a felrobbanó gránátok repeszei elől!

Ha ennyire jó ez a játék, és ennyire nem rugaszkodik el a már megszokott háborús kliséktől (tehát a jófiúk vs. rosszfiúk örökrangadót járja körül ez is), akkor min akadtak ki az ifjúság védelmére felkent lovagok (értsd politikusok)?  Azon, hogy a fejlesztők vették a bátorságot, és némelyik pályán kicsit mégis elrugaszkodtak a jól bevált ‘lődd-a-terroristát’  recepttől:

Dead bodies everywhere

Beraktak ugyanis a missziók közé egy olyat, amelynek lényege az, hogy karaktered beépült az orosz terroristák közé, és – mint bandatag – végez egy kis tömegmészárlást a Zakhaev Nemzetközi Repülőtéren. Videó is van erről az esetről, amelynek főleg az első 2 perce mellbevágó, tessék megtekinteni (lehetőség szerint HD-ben):

Nopersze a fejlesztőcsapat azzal érvel, hogy a játék elején van lehetőség arra, hogy a kedves játékos kiiktassa a felkavaró jeleneteket a sztoriból (azaz az ilyen pályák, és szituációk nem is jelennek meg nála játék közben), sőt – ha minden igaz – azóta egy patch-et is kiadtak, amely kiveszi a fenti tömegmészárlósdit a játék által kínált élmények hosszú sorából… mégis születnek a felháborodott hangú nyilatkozatok szép sorjában, és persze sehol nem kapott ’18 év alattiaknak’ besorolást. Szegény ausztrálok egyenesen krízishelyzetbe kerültek, mivel náluk nem létezik 18+ -os kategória a játékok számára, így kénytelenek voltak 15 éven felülieknek ajánlani ezt a pokoli alkotást.

A fejlesztők a fentiek mellett még azzal is védekeztek, hogy a jelenet célja az, hogy felidézze a terrorizmus rémségét. Mindazonáltal, hogy nem vagyok a játékokban található brutális jelenetek ellen folytatott boszorkányüldözés híve, mégiscsak hülyeségnek tartom az efféle érvelést. Nem ez volt a cél, hanem a botrány. A botrány, aminél jobb reklám ugye nincs, aminél jobban semmi nem ad el egy terméket. Ebben az esetben is ezzel operált a kedves Infinity Ward-os gárda, és ennek fényében kamuérv az is, hogy az elején eldönthető, hogy akarunk-e látni durva jeleneteket. Könyörgöm: száz kiskölökből hány kattint a nem-re kockáztatva ezzel, hogy egész pályákkal lesz rövidebb neki a sztori? Szerintem senki (én speciel ha most lennék 15 tutira nem azt választanám)…

Mindezek ellenére nem igazán érzem szükségesnek a kialakult botrányt: ez egy játék, és egy egészséges, épeszű embernek (legyen akár tizenéves, ez életkortól független) tudnia kell különbséget tenni a valóság, és a monitoron játszódó jelenetek között. Akiből ez agressziót, meg hasonló negatív hatásokat vált ki, annak eleve nem javasolt a durva játékokkal való időtöltés,  így rá nem ez az egyetlen repteres pálya, hanem az egész FPS-stílus is rossz hatással lehet. Amióta megjelent (a már sokszor emlegetett) Postal2, a Manhunt, vagy ide sorolható akár a darabokra lőhető fejű ellenfeleket felsorakoztató Soldiers of Fortune már nem kéne kiakadni ilyesmiken, a kedves ifjúságvédő politikusok (inkább a szavazataikat védik ezek, nem a gyerekeket, de ez is másik téma) mégis mindig megteszik a készítőknek azt a szívességet, hogy generálnak nekik némi ingyenreklámot. Szerintem bőven nem indokolt egy ilyen pár perces jelenet miatt bojkottálni a játékot. Az más tészta lenne, ha terhes nőket, meg kislányokat lehetne benne darabokra robbantani rakétavetővel, de ezt a morális küszöbszintet – szerencsére – még egyik programozógárda sem lépte át. Remélem, hogy nem is fog eszébe jutni egyiknek sem…

Ez jó, megosztom!
    

    11 hozzászólás to “Tajtékzanak az ifjúságvédők”

    1. Bobo szerint:

      Én speciel nem csodálkozom a felháborodáson!
      Még nekem is sok egy kicsit :S

    2. Tsyga szerint:

      Nos, azzal hogy te szabsz egy szintet (terhes nők,kislányok) ugyanolyan szubjektíven döntessz mint a politikusok. Szóval nem helyes.
      Vagy azt mondod ne lehessenek véres jelenetek, vagy azt, hogy minden lehet. Köztes megoldás nincs, mert akkor a megítélése bárminek szubjektív.

    3. bachterman szerint:

      én virtuálisan irtanék nőket, kalózokat, nindzsákat, csecsemőket, madarakat, nyulakat, virágokat, politikusokat is. tök mindegy. játék. időtöltés. feszültséglevezető. nem a nevelés a célja, hanem a szórakoztatás. az meg, ha beleéled magad a dologba, és otthon is kipróbálod élesben a dolgot, a te sarad.
      a bigott faszfejek bekaphatják, mert még mindig csukott szemmel élnek, és félnek látni a valóságot.

      a postal2-től az első része durvább volt. ismered? ott nem a grafika a lényeg, hanem a hangok.

      az infinity ward egyébként szépen elásta magát a geek-társadalom előtt ezzel az olcsó botrány-trükkel.

    4. JonC szerint:

      szerintem lehet köztes megoldás, marha egyszerű okból: ebben nem látok romboló hatást a fiatalságra nézve, míg a kisgyerekes-terhes nős verzióban igen. nem vagyok híve az ilyen 0-1 (vagy igen, vagy nem) állásos felfogásnak, szerintem ebben az esetben is van 0.5-ös szint.

    5. JonC szerint:

      igen, ismerem az egyet, hangulatos darab volt az is (a nyöszörgő haldoklókra tisztán emlékszek), sőt asszem abban kellett kisgyerekeket ölni is, ugye? a többi leírt dologhoz nincs mit hozzáfűznöm, igazad van 🙂

    6. bachterman szerint:

      abban talán nincs kisgyerek, de minden más van. „bleed”.

    7. sztiv szerint:

      nem szeretem, amikor a játékokat betiltják amiatt, hogy rossz hatással van a gyerekekre. aki normálisan van nevelve, nem lesz befolyásolható, nem fog mészárolni, mert az olyan cool a gta-ban is. de mondjuk lehet azért gondolom így, mert én inkább ótóssal játszok, mint fegyveressel, de hozzáteszem nem vezetek úgy kinn az utcán, mint a Burnoutban. viszont kurvajó feszültséglevezetés faltól falig közlekedni csumára nyomott nitroval. kb 15 percig. 😀

    8. Tsyga szerint:

      Mások meg ebben látnak, vagy a kislányokban sem. És ugyanannyi joggal felháborodhatnának mint Te, hogy miért kell betiltani a kislánygyilkolászós játékokat.

    9. JonC szerint:

      rendben van, meggyőztél. ha majd kiadnak egy olyan játékot amiben kislányokat lehet trancsírozni ígérem nem írok róla felháborodott hangú postot! 🙂

    10. ezüstnyír szerint:

      Hmmm. Terhes anyákat boncolós játék. hmmm… Nem is rossz ötlet. Nem is rossz. 😀

    Kommentáld!

    
    preload preload preload