Amikor azt hallja az ember, hogy „hát bizony, az idő meg csak múlik”, meg „te sem leszel már fiatalabb” hajlamos valamilyen lemondóan szomorkás hangulatba ringatni magát. Ez persze hülyeség a javából, mivel minden kornak megvan a szépsége (én speciel alig várom, hogy amolyan Sean Connery-sen megfontolt, és bölcs 50-es lehessek… oké, ez vicc volt, azért a prosztatanagyobbodásból, meg a többi finomságból nem kérek), ennek jegyében próbálom én is több-kevesebb sikerrel lazán kezelni azt a tényt, hogy már közelebb vagyok a harminchoz (ugyan csak egy paraszthajszállal, de akkor is), mint a húszhoz.
Ennyi bevezető után nézzünk egy klasszikus példát arra, amikor az idő múlásán lehet nevetni, következzék néhány részlet egy játék leírásából az 1994/12-es 576KByte-omból (dőlt betűvel a megjegyzéseim):
Azt hiszem, nyugodtan kijelenthetem, hogy megszületett at első, igazán Virtual Realitynek titulálható program PC-re. (…) Hogy mit is jelent ez pontosan? Képzeljetek el egy világot, melyben úgy mozoghatunk, akár a Doomban, vagy egyéb 3D-s játékban. Ezután cseréljétek le képzeletben a 320X200-as grafikát 640X480-ra (a 256 szín természetesen marad!), s vegyetek minezek mellé egy fotóminőségű ray-trace képet, amin a bélyeg recéitől a falrepedésekig minden látható. (…) Gondolom, mindenki sejti, hogy nem egy háromlemezes játékról van szó, sőt még csak nem is egy 30 megás „óriásról”, hanem CD-s programról. Bizony, bizony egy ilyen munka csak CD-re férhet fel… azaz nem is egyre, hanem négyre! Igen, ismét eljött as lemezcserélgetés ideje… a változás éppencsak annyi, hogy a régi 120Kbyte-os lemezek helyett 600 Megabyte-os CD-ket rakosgatunk ki-be. Csupán ötezerszeres a méretbeli különbség. (Ejtsünk néhány szót ennek a brutális méretű programnak a hardverigényéről is:)
CD: egy 486dx66-os mellett (tudják egyáltalán a mai tizenévesek, hogy mi ez?) elég egy szimpla sebességű a folyamatos mozirészekhez.
Processzor: már egy 386dx is elég hozzá, de ez esetben meg kell elégednünk a 320X200-as kisablakos grafikával, ha folyamatosan akarunk mozogni. Az akadás nélküli mozirészekhez ez esetben dupla CD szükséges. Megjegyzem, hogy ha teljes képernyős SVGA-s grafikában akarunk akadás nélkül mászkálni, egy DX4-re vagy Pentiumra van szükség.
Videokártya: sebessége lehetőleg haladja meg a 5000 Kbyte/sec-ot, s legyen benne 512 Kbyte (!!!) memória. Egy 486dx66 mellett is jó ha van egy Vesa Local Busos kártya, nem beszélve a 386-ról.
RAM: ez a legérzékenyebb kérdés! A minimum a 4MB, de ez esetben a játék grafikáját tekintve képtelen kihasználni az SVGA lehetőségeit, s a grafikát lebutítja a memóriával arányosan. Ez annyit tesz, hogy kb. 320X200-as grafikában bolyonghatunk (megnyugtatásul: a Doom szintjét még ez is meghaladja). Hogy mindig SVGA-ban mászkálhassunk, ahhoz 8-12 Mbyte szükséges.
Tizenöt év távlatából azért elég mókás ezeket a sorokat olvasni… Fél megás videokártya minimum? Basszus, már az egy giga RAM-mal szereltek se ritkák manapság (sőt egy gépben kettő-három se az) 🙂 Pentium proci – mint csúcsok csúcsa – a maga 60-100 MHz-ével? Manapság 4 magon pörgik a 3GHz-et ezek a kicsikék! Eszméletlen fejlődés zajlott le röpke 15 év alatt (azért röpke, mert ennyi idő alatt pl. a járműipar nem tudott ilyen technológiai ugrást produkálni).
Ja, és hogy mi a játék címe, és milyen grafikája van, amire Koronczai Gazsi (a fentebb idézett cikk szerzője) anno azt mondta, hogy ez az első virtuális valóságot nyújtó program? Rögtön kiderül 🙂
A játék az Under a killing Moon névre hallgat, és a maga idejében valóban csodaszámba ment azzal, hogy magas felbontásban tudta a játékos bejárni a játék világát, sőt fel-le nézelődhetett benne. Néhány screenshot belőle, tessék megnézni minek járt annak idején a csodájára a fél világ:
Ahogy az látszik is kombinálták az előre a digitalizált szereplőket a szabadon bejárható 3D-s világgal, amely – bár mai szemmel már elég mókás – hihetetlen technikai bravúr volt egy olyan időszakban, amikor a platformjátékok (Mario, meg hasonlók) élték virágkorukat. Végül íme egy video is róla, amelyből megtudhatjuk, hogy a program nem csak technikailag volt a topon, de a humor se hiányzott belőle:
Nem is hallottam erről a játékról… :O
De ezmég mind semmi… eszembe sem jutott volna, hogy 486-osra (pláne 386-osra)készítettek 4 CD-s játékot.
Én kicsit anakronisztikusan kezdtem anno, ’97 környékén egy vagány MMX-es Cyrix társaságában… Ami így utólag vicces volt, hisz volt benn 3,2 gigás vinyó (brutális tárhely! 😀 ), az említett Cyrixproci, 32 MB ram… Meg egy fél megás VGA kártya…
De egyébként még pár évvel később is nagy szám volt, hogy az AOE 2 két CD-s volt. Szóval ’94-ben 4 CD elég vad!
(ja és 97 környékén még 1 floppys játékokkal, sőt volt olyan ami felére is felfért játszottam… StreetRod pl. 🙂 a Lotus asszem 3 floppy volt… húúúú… A Doom 2 igazi gigasztár volt, a maga 15 megájával. És ekkoriban még nagy kedvenc a Panzer General 1 volt.
Hogy is írtad a nosztalgiáról? 😉
sztem máig ez a legjobb tex murphy-szimulátor. második a martian memorandum, a pandora directive, mean streets és z overseer. az tetszett a legkevésbé.
@tysga: a lotus egy nagyfloppira éppen nem fért fel, mert 1,3 mega volt. 🙂
én egy 386-ossal kezdtem 210 megás vinyóval, hangkártya nélkül, trident 9000-es fél megás, isa-s vga-val.
Én nagyon sokáig vágytam egy számítógépre, és akkor jött csak el az ideje, hogy kaphattam (használtan természetesen). Annak köszönhető, hogy ilyenek a mutatói. 🙂
Nekem volt hangkártyám, de nemtudtam feltelepíteni évekig, szóval csak DOS alapú játékoknál volt hang. 🙂
4 mb ram 😀 csak az utorrent 20-at használ 😀 na meg a 320*200-as felbontás. ma már ez szinte ciki a mobiloknál is 😀 jó mondjuk 15 év múlva meg a mostani konfigok lesznek nevetségesek. 🙂
Valaki tudna segíteni? Szükségem lenne a Commandos 1-re. Vagyis a „Commandos: Behind Enemy Lines” című játékra! Valakinek nincs meg, vagy honnan tudnám leszedni? (torrenthez nem értek… megaupload, rapidshare ilyesmik…)
Kipróbálhatnánk az Unite lehetőségeit…:D
így jó lesz, kedves uram? http://3.ly/weFA
Köszönöm a segítségét Uram, ámbátor hajnalban már sikerült megoldanom a problémát!
én már pár hete kipróbáltam a Unite lehetőségeit, nekem nem jött be 😀 itthoni hálózaton lévő gépek között kőkemény 29 kb/s volt a max 😀 inkább LAN. De még az msn is gyorsabb ennél. 🙂
amúgy mi ez az unite?
saját magamat idézném:
http://raktalicska.hu/2009/11/24/opera-10-10-valtoztassuk-a-gepunket-szerverre/
jahogy. aszittem valami online gamézó. 😀
miqlas kódnevű ismerősöm ajánlgatta, gyors volt, meg minden, de annyira nem fogott meg a dolog.