Egy illúzió vége | Ráktalicska
jan 25

Én komolyan mondom világ életemben felnéztem a mozdonyvezetőkre. Mennyire férfias, és menő dolog már egy töb tíz tonnás hatalmas gépnek parancsolni, megdübörögtetni a talajt, amerre mész, és többszáz lóerőnek parancsolva tudásod, és tapasztalatod birtokában biztonságosan célba juttatni egyszerre több száz utast, vagy akár több száz tonna árut? Húzni a légkürtöt, végigrobogni városokon, élvezni azt, hogy szabad utat kapsz az átkelőkben, és képesnek lenni arra, hogy időben megállj az állomásokon hatalmas gyakorlatot, és rutint igényel – gondoltam mostanáig. A vezérekről – ahogy Moldova az ‘Akit a mozdony füstje megcsapott’ című riportkönyvjében emlegette őket – csupa olyan pozitív jelzőt feltételeztem eddig, amelyek alapján magam fölé rendeltem őket, és felnéztem rájuk tudásukért.

Nna, ennek ma szakadt vége, mivel az Indexen szembesültem ezzel a hírrel:

Álmozdonyvezetőt fogtak a MÁV belső ellenőrei – írja a Blikk. A férfinak volt mozdonyvezető egyenruhája, sapkája, sőt, még táskája is, csak jogosítánya nem. A Blikk információi szerint ennek ellenére többször is szállított utasokat.

(forrás)

Ja, hogy ez ennyire egyszerű? Felmászol az állásba, eltekersz egy kart, aztán meg visszatekered, amikor lassítani szeretnél? Néha meghúzod a kürtöt, meg esetleg megtanulod, hogy a jelzések mit jelentenek, és képes vagy elvezetni egy vonatot? Gondolom nem, de ez az illető, akit most elcsíptek elég nagy valószínűséggel nem végzett semmilyen vasúti iskolát, és mégis képes volt ellátni a feladatát olyannyira, hogy még kedvenc szakasza is volt, mégpedig a Székesfehérvár – Budapest közötti – ami azért valljuk be, feltételezi azt, hogy nem ma kezdte az ipart.

Emlékszem, hogy néhány éve próbáltam én is mozdonyt vezetni a Train Simulator nevű – állítólag – elég reális program segítségével, de szinte soha nem sikerült megállnom az állomásokon, mindig túlvezettem a gépet. Lehetséges, hogy ha egy kicsit több időt feccölök bele, és nem adom néhány nap után az Uninstall segítségével az enyészetnek, akkor én is összeszedhettem volna annyi tudást, hogy utána laza ujjgyakorlat lett volna csak végigvezetni mondjuk egy Győr – Szombathely távot egy valódi V43-ason?

Ez jó, megosztom!
    

    10 hozzászólás to “Egy illúzió vége”

    1. sztiv szerint:

      a Train Simulatorban nekem sem sikerült megállni 😀 am arról nem szól a fáma, hogy tényleg nem volt képesítése a csávónak, mert attól még lehetett, csak valamiért mondjuk visszavonták. persze ez csak egy feltételezés.

    2. bachterman szerint:

      mozdonyt vezetni nem eccerű móka. vannak vasútbuzik, akik tudása (főleg gyakorlati) megegyezik a mozdonysofőrökével.
      ennek ellenére azt tudom mondani, hogy a mozdonyvezetés se nem férfias, se nem felemelő, se nem mókás. ültem elég sokszor vezetőálláson, és nem egy leányálom.
      a fékezésről: egy vonat általános fékúttávolsága 1000 méter. ez nem a need for speed, ahol még fékezni sem kell kanyarvételkor. minden szakkönyv a vonatfékezésről szól, és úgy nem is indulhat el egy vonat, hogy előtte le nem csekkolták terhelőn, hogy meg van-e fékezve.

    3. JonC szerint:

      tudtam, hogy nem leányálom, épp ezért tartottam férfiasnak 🙂 a fékezésről én is olvastam, hogy a mozdonyvezetésnek az a művészete, hogy az ember profin tudja művelni, és én – az említett játékban – sztiv kollegával pont ezen véreztünk el. amúgy csak kiugrasztottam a nyulat a bokorból, mivel így megtudtam, hogy honnan ered a nicked 😀

    4. bachterman szerint:

      elolvashattad volna a személyi kultusznál a blogomban is 😉

    5. sztiv szerint:

      Hát igen, én inkább NFS-t nyomok. 😀 tisztába vagyok vele, hogy nem igazán van realitása a dolognak, de hát a pacman után sem akarunk kis színes gömböket enni 😀 egyébként pont most van a híradóban a hír és ők is azt mondják, hogy valami vonat-fan volt.

      épp a napokban elmélkedtünk barátnőmmel arról, hogy az ilyen embereknek mekkora karaktere van már, hogy ilyeneket be mernek vállalni. gondoljunk csak a kapj el ha tudsz filmre, ahol dicaprio mindennek kiadta magát és a vicces, hogy ez nem fikció, mert tényleg vannak ilyenek, akiket a média csalónak hív, de én inkább azt mondanám, hogy ők művészek. mert az már nem csalás, ha kiadod magad orvosnak, pilótának, vagy jelen esetben mozdonyvezetőnek és mindenféle lelkiismeret-furdalás nélkül dolgozol a szakmában. én hetek óta rágódok azon, hogy beleillesszek-e 1-2 fake referenciát a CV-mbe, ezek meg szarnak bele, kihívásokat állítanak maguk elé ezekkel a dolgokkal. lehet hogy túl lelkiismeretes vagyok? 🙂

    6. bachterman szerint:

      a kaméleon is erről szól kb. social engineering, social hackers. így hívják manapság az ilyeneket.
      a dicapriósban abagnale valódi személy, lesd meg a wikin.
      referenciát csak olyat hazudj, ami lenyomozhatatlan, vagy anyád veszi fel, és ő falaz neked.

      nem lelkiismeretes vagy, csak fiatal és tapasztalatlan. meg naív. sajnos ezeket előbb-utóbb kinövöd. 🙁

    7. Tsyga szerint:

      Mondjuk számomra elgondolkodtató, hogy vannak vonatok, amiken alapból nincs sofőr.

      …mert ha lenne feltünne, hogy „jéééé, Te is ezt a vonatot akarod vezetni?” Szóval az uriember vagy túszul ejtette a sofőröket, hogy elbirtokolja a helyüket, vagy a vonatok maguktól is tudnak menni, és csak beült oda… 😛 😛 😛 😀

    8. sztiv szerint:

      ezekre én is gondoltam, konkrétan a lenyomozhatatlanra, mondjuk megszűnt, vagy eleve nem létező cég. végül is nem veszíthetek semmit, mert ha nem írok semmit, akkor nem is foglalkoznak a pályázatommal. egyébként nem vagyok egy nagy kamuzógép, csak már ott tartok, hogy muszáj, mert senki sem tartja be a játékszabályokat, így nekem is fel kéne vennem a kesztyűt. de ezzel úgy vagyok, mint vágási feri a kalózmásolatokkal: „megtehetném, hogy én is lopok, mint a többiek, de én nem akarok” XD mekkora egy figura volt az.

    9. bachterman szerint:

      vágási a gazdagrét rambója 😀

    10. JonC szerint:

      ja Feri igen nagy spíler, még a Szomszédok után is feltalálta magát -> http://tmichel.extra.hu/cikkek/szomszedok.html 😀 (hosszú, de jó stílusban megírt olvasmány :))

    Kommentáld ezt: bachterman

    
    preload preload preload